Beleidsgebieden

De gemeente is verplicht met regelmaat updates te geven over de stand van zaken. Dit geldt natuurlijk wel voor de beleidsgebieden waar de Cliëntenraad over gaat. Deze informatie leidt niet altijd tot adviesaanvragen of het geven van adviezen. Maar de informatie die de Cliëntenraad krijgt is wel van belang. Het kan dan een update zijn ofwel een vervolg van eerder gestart beleid. Maar het kan ook over een evaluatie gaan die de gemeente heeft uitgevoerd. Beleid ontwikkelen, de werking ervan bekijken en vervolgens bijstellen gaat namelijk niet van vandaag op morgen. Vaak is dit een proces van vele jaren.

De van belang zijnde beleidsgebieden

De beleidsgebieden waar de Cliëntenraad over gaat staan in de Verordening Cliëntenraad opgesomd. Het moet gaan over: werk, inkomen, participatie, minima- en armoedebeleid of schuldhulpverlening.

Onder de noemer Werk en Participatie zijn allerlei programmalijnen door de gemeente ontwikkeld. Onder de onderwerp Armoede en Minima zijn ook veel specifieke onderwerpen waar beleid voor is ontwikkeld. Als de Cliëntenraad over deze specifieke programmalijnen en onderwerpen aanvullende informatie heeft ontvangen staan ze in het rijtje onder de kop Beleidsgebieden weergegeven.

De Cliëntenraad is een verplichte adviesraad van de gemeente. Zij participeert in de beleidsvorming. Daardoor wordt de Cliëntenraad met zoveel woorden in de algemene  Participatieverordening genoemd als verplichte participerende raad van de gemeente.

Door College van B&W en de gemeenteraad wordt alle informatie verschaft die de Cliëntenraad nodig heeft voor een goede uitoefening van zijn taak. Natuurlijk betekent dit andersom dat de Cliëntenraad voor tijdige advisering zorgt. Allebei is nodig om als Cliëntenraad goede adviezen te kunnen geven die nog kunnen worden meegewogen voordat een besluit wordt genomen.