Kop van het artikel in het Algemeen Dagblad van 24 juli 2017:

(een oudje maar ‘bejegening’ is wel een van de hoofdonderwerpen van de Cliëntenraad Groningen)

Klanten van de sociale dienst voor Baarn, Bunschoten en Soest (BBS) in Soest worden niet altijd even beleefd behandeld. Volgens de PvdA en GroenLinks in de gemeenteraad van Baarn zijn er signalen dat klanten afzien van het recht op een bijstandsuitkering, omdat ze niet netjes zijn bejegend.

Dat blijkt uit vragen die de partijen hebben gesteld aan burgemeester en wethouders van Baarn. Ze willen het naadje van de kous weten over klachten en de afhandeling van bezwaarschriften.

Dat het niet altijd even goed gaat, blijkt volgens hen ook uit het interne werkplan van de BBS 2017-2019. Daarin stelt de BBS zelfs dat uit gesprekken met de cliëntenraad en uit klachten, meldingen en signalen is gebleken dat de bejegening van klanten verder kan worden verbeterd. Het zogeheten klantsignaalmanagement, waaronder het analyseren van klachten en doorvoeren van verbeteringen, is hierbij een belangrijk instrument.