Een vrouw beklaagt zich erover dat ze als leek door WIJ Groningen (WIJ) niet is gewezen op de veel goedkopere mogelijkheid van huishoudelijke hulp. In plaats daarvan kreeg de vrouw in 2018 een indicatie voor huishoudelijke ondersteuning. Ze kwam pas bij de ontvangst van de eerste factuur van het CAK achter het (grote) prijsverschil van € 18,64 per uur.
De ombudsman start een onderzoek en vraagt nadere informatie op bij WIJ. Een dag later meldt de vrouw telefonisch dat WIJ contact met haar heeft opgenomen. WIJ gaat het verschil in kosten tussen hulp en ondersteuning betalen. Enkele dagen later laat de vrouw weten blij te zijn met de oplossing, maar dat WIJ haar belofte niet is nagekomen om de vrouw te informeren over de wijze waarop.
De ombudsman gaat er achteraan bij WIJ. Die liet 2 dagen later weten dat er inmiddels met de vrouw is gebeld en dat met haar is afgesproken dat de rekening van het CAK naar het WIJ-team van Corpus den Hoorn gaat.
Met dit mooie gebaar is de klacht opgelost en is verder onderzoek niet nodig.
Hulp of ondersteuning? Kostbaar verschil!
bericht van de ombudsman van 9 juli 2019