Van gezinsbode.nl van 3 mei 2019

GRONINGEN – Martini Hotel Groningen is maandag 20 mei toneel van een nieuwe BaanBorrel. Doel is werkzoekenden en werkgevers informeel met elkaar in contact te brengen. Aanleiding is de continue groei van het aantal horecavacatures op een steeds krappere arbeidsmarkt.

Nederlanders bezoeken steeds vaker restaurants, cafés en hotels. Ook bezoeken meer buitenlandse toeristen ons land. De vraag naar horecamedewerkers is enorm gegroeid. UWV verwacht landelijk in 2019 en 2020 ruim 100.000 vacatures per jaar. Ter vergelijking: in 2014 ontstonden nog 64.000 vacatures. Ook in Groningen voelen ondernemers deze krapte op de arbeidsmarkt.

Dat is de aanleiding om de BaanBorrel deze keer groter op te zetten dan de vorige editie, maandag 18 maar in De Drie Gezusters in Groningen. Martini Hotel Groningen biedt plek aan 25 ondernemers en 350 werkzoekenden. De aanwezige horecaondernemers hebben meer dan honderd openstaande vacatures te vervullen.

BaanBorrel biedt echte kansen op een baan

Dat een bezoek aan de borrel wat oplevert, blijkt wel uit het verhaal Roelof Dijkstra. Hij vond hier zijn nieuwe baan. ,,Voordat ik naar de BaanBorrel ging heb ik veel gesolliciteerd. Ik werkte in een klantcontactcenter en had nog geen enkele ervaring in de horeca. Maar op de BaanBorrel kon ik mezelf toch laten zien”, vertelt hij. ,,Na de klik met Rémy van Martini Hotel Group ging het snel, zelfs nu ik hier werk hebben ze nog steeds niet mijn cv gezien!”

Niet alleen voor Roelof was deze manier van werven nieuw, dat gold ook voor Rémy Welsink van Martini Hotel Group. Tijdens de BaanBorrel kwam hij in contact met allerlei werkzoekenden die hij in sollicitatiegesprekken niet zou spreken. Mensen met diverse achtergronden, zonder ervaring of met ervaring.

,,We zijn in contact gekomen met een ander type mens en dat heeft ons veel opgeleverd”, zegt Welsink. ,,Roelof sprong er voor ons uit, dus we hebben via WhatsApp contact gehouden. Na een kop koffie in onze hotellounge wisten we het zeker; Roelof wordt onze nieuwe collega. Wij zijn zo enthousiast geworden van deze manier van werven dat we op 20 mei onze locatie ter beschikking stellen.”

Nationale Horecadag en BaanBorrel

Om nog meer werkzoekenden te enthousiasmeren voor de horeca bundelen Nationale Horecadag en Baanborrel hun krachten. Deze samenwerking levert een bijdrage aan de campagne ‘Word jij verliefd op de horeca?’, die Werk in Zicht eerder dit jaar startte.

Maandag 20 mei tussen 16.00 en 18.00 uur kunnen werkzoekenden in het Martini Hotel kijken of werken in de horeca iets voor ze is. De volgende dag, dinsdag 21 mei, kan tijdens de Nationale Horecadag direct een kijkje achter de schermen worden genomen bij de ondernemer.

Aanmelden

De BaanBorrel is een gezamenlijk initiatief van Werk in Zicht, horecagroningen.nl, De Drie Gezusters en Martini Hotel Group. De Nationale Horecadag is een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Werkzoekenden kunnen zich aanmelden via www.werkinzicht.nl/baanborrel. Horecabedrijven kunnen zich aanmelden via groningen@khn.nl.